LEKTORKA ANGLIČTINY

Mgr. Radka Kučerová

Pedagožka, autorka a lektorka akreditované vzdělávací agentury Tvořivá škola. Po vystudování vysoké školy pracovala půl roku jako au – pair v Londýně. V roce 2003 ukončila rozšiřující studium angličtiny na Pedagogické fakultě MU v Brně a v roce 2017 složila mezinárodně uznávanou zkoušku First Certificate in English. Vyučovala v Brně na jazykové škole Majda kurzy pro děti, začátečníky, středně pokročilé studenty i přípravné kurzy na FCE. Má za sebou 22 let praxe s 6 až 11letými dětmi na Soukromé ZŠ v Brně.

Radka absolvovala akreditované výcviky lektorů činnostního učení, Tvořivé pedagogiky a Tvořivé angličtiny vedené nejlepšími odborníky z praxe. Souběžně se sebevzděláváním se celý svůj profesní život aktivně věnuje zavádění moderních aktivizujících forem učení do výuky na základních školách v ČR. Vedla dnes již bezpočet kurzů, webinářů a letních tvořivých škol.

Je autorkou metodické řady postupů do výuky anglického jazyka Tvořivá angličtina I. – IV. a pětidílné řady historických čítanek zaměřených na rozvoj čtení a psaní s porozuměním.

Co o sobě lektorka říká?

Od mládí mě přitahovala nejen anglická literatura a historie, ale i skotská vysočina a irská drsná příroda. K mým oblíbeným autorům dodnes patří James Herriot, veterinář z hrabství Yorkshire. Jakmile jsem nastřádala trochu peněz, moje první kroky směřovaly do Londýna, Yorku, Edinburgu, na skotský venkov a do Irska. Tudíž učitelství angličtiny byla přirozená volba.

Na začátku své profesní kariéry jsem měla tu čest setkat se z vynikajícími učitelkami, které ve výuce velmi efektivně používaly činnostního učení k vyvození, vysvětlení a procvičení obtížné učební látky. Zažila jsem, že všechny děti v hodinách matematiky a českého jazyka pracovaly se zaujetím s jednoduchými pomůckami, s nadšením se zapojovaly do výuky, s lehkostí přijímaly nové informace, dostávaly jedničky, měly radost z úspěchu a chuť do další práce.

Tyto prvky jsem však postrádala ve výuce angličtiny. Zjistila jsem, že děti pouze bezmyšlenkovitě vstřebávají velké množství slovíček, která stejně hned zapomenou. Přijímají složitá pravidla tvoření vět, která pouze zatěžují paměť, vůbec se nepodporuje myšlení, nerozvíjí se tvořivost a přirozený úsudek. Náročná výuka obohacovala děti pouze povrchně, spíš brala chuť do učení, a dokonce odrazovala od dalšího vzdělávání.

Proto jsem se začala zajímat, jak činnostní učení, tu lehkost a radost, přenést do výuky angličtiny. Díky spolupráci se zkušenými učitelkami a lektorkami činnostního učení jsem většinu pomůcek z matematiky a českého jazyka přenesla do angličtiny, obohatila o další činnosti nebo postupy, opakovaným používáním ve výuce prověřila a s úspěchem používala v hodinách anglického jazyka. Děti hravě zvládaly různá úskalí angličtiny, díky praktickým pomůckám a na sebe navazujícím postupům používaly jazyk v krátkých smysluplných větách, zažily radost z úspěchu a hlavně, získaly pevné a trvalé základy jazyka.